Osvrt pripremila: Marina Meštrović

Naslov izvornika: Three daughters of Eve
Autorica: Elif Şafak
Prijevod: Mirna Čubranović
Izdavačka kuća: Hena com
Godina izdanja: 2018
Broj stranica: 425

S romanom Tri Evine kćeri upoznala sam se na njegovom predstavljanju u Kulturno-informativnom centru Hrvatsko-turske udruge prijateljstva. Moju je pažnju tada privukla Peri, jedna od junakinja iz samog naslova ovoga djela.

Peri je upraviteljica jednog dobrotvornog fonda, pripadnica visokog sloja istanbulskog društva i majka troje djece. Kako u romanu i ona sama sebe opisuje, postala je ono što nikada nije željela: moderna inačica svoje majke. Naime, Peri je odrastala s ocem, majkom i dva brata u istanbulskoj ulici naziva Ulica nijemoga pjesnika. Upravo je Istanbul, grad koji je obilježio njeno djetinjstvo i tridesete godine u kojima se trenutno nalazi, predmet brojnih opisa u ovome romanu koji su se i meni osobno jako svidjeli. Tako autorica Şafak u jednom dijelu piše sljedeće: „Nikad nije bila u Kairu ni u New Delhiju, ali kao mnogi njezini sugrađani, i Peri je čvrsto vjerovala da je njezin grad uljuđeniji od tih dalekih, divljih, prenapučenih mjesta…Svejedno, ovaj grad graniči s Europom. Takva blizina mora nešto značiti“. U navedenom je citatu moguće uočiti kako se spisateljica često osvrće na Europu i njen odnos s Turskom, ali i na događaje iz cijeloga svijeta. Autorica, primjerice, spominje jedanaesti rujna, sjećanje na Srebrenicu te stanje u turskim zatvorima nakon 1980-ih. U jednom od četiri dijela ovoga romana spominje i kako je omiljena tema istanbulskih večera politika, dok je neizbježno pitanje koje se postavlja na takvim večerama pitanje „Kamo ide ova država?“. Na početku romana saznajemo da Peri odlazi upravo na jednu od takvih večera na kojoj se, zbog prethodnog susreta sa skitnicom i zaboravljenom fotografijom, prisjeća svojih studentskih dana u Oxfordu. Naime, Peri je kao vrlo uspješna učenica u prethodnom obrazovanju započela studij u Engleskoj uz podršku svoga oca. Želja je njezinoga oca, koji je smatrao da je u obrazovanju spas, bila da ode na studij u Englesku, „napuni glavu znanjem“, a zatim se vrati u svoju državu. Isti je tvrdio kako „samo mladi ljudi mogu promijeniti sudbinu umorne i stare Turske“. Budući da su najčešći predmeti obiteljskih rasprava između njenog oca i majke, nespojivih kao “krčme i džamije“, bili vjera i Bog, tijekom nastavka svog formalnog obrazovanja Perinu pažnju osobito privlači kolegij o Bogu pod vodstvom profesora Azura.

Ovaj je roman prožet razmišljanjima glavne junakinje Peri, ali i pojedinim digresijama poput sna o djetetu u magli, prikazom silaba kolegija o Bogu te legendom o porijeklu naziva ulice u kojoj je Peri odrastala. Radnja se prikazuje ispreplitanjem događaja u Istanbulu 2016. godine te u Oxfordu tijekom perioda od 2000. do 2002. Navedene su godine u Engleskoj u Perin život uvele tri nove osobe. To su Mona, Amerikanka egipatskog porijekla, Şirin iz Irana te spomenuti profesor Azur. S Monom i Şirin jedno je vrijeme stanovala u istoj kući, išla na isti faks te slušala isti kolegij. Ove su se tri prijateljice nazivale Grešnicom, Vjernicom i Zbunjenom, a razlozi tih atributa neka budu poticaj za čitanje ovoga djela J . Posebno važnu ulogu u studentskim danima imao je profesor Azur, koji je zbog nekoliko Perinih odluka i ljubomore bio primoran napustiti profesorsko zanimanje, a ona ostatak svog života provesti u kajanju. Peri, koja se cijeli život drugima ispričavala, ipak smatra da nije jedna od Turkinja koje su se bojale Boga, svojih supruga, siromaštva ili razvoda, već je imala drugačiji strah: strah od vlastite tame. Na samom završetku romana, kada Peri u ormaru, skrivajući se od provalnika na večeri, naziva profesora Azura, ponovno govori da joj je žao. Nakon razgovora s muškarcem koji joj nikada nije uzvratio zaljubljenost, izlazi iz ormara i čitateljima ostavlja neizvjesnost u raspletu daljnjih događaja.

Unatoč prilično velikom opsegu ovoga romana, isti se čita s lakoćom jer je podijeljen u manja poglavlja koja postepeno otkrivaju brojne zanimljivosti. Život glavne junakinje prožet je nekolicinom takvih zanimljivosti, a njena su promišljanja i stavovi poticaj čitateljima za propitivanje važnih životnih pitanja poput vjere, braka, politike, ljubavi i prijateljstva.