osvrt pripremila: Marina Meštrović

naslov knjige: Leći i umrijeti
naslov izvornika: Ölmeye Yatmak
prijevod: Dunja Novosel
izdavačka kuća: HENA COM
mjesto i datum izdanja: Zagreb, 2015
I. izdanje, 435 stranica

Djelo Leći i umrijeti odabirem čitati kao jednu od mogućih tri obvezne lektire za kolegij Uvod u suvremenu tursku književnost na diplomskom studiju turkologije. Među ostalim ponuđenim naslovima, ovaj roman privlači moju pozornost jer je ujedno i psihološki i politički. Naime, na samome početku upoznajemo se s turskom intelektualkom Ajsel koja u rane jutarnje sate dolazi u jednu hotelsku sobu u Ankari kako bi legla i dočekala svoju smrt.

U samome uvodu autorica navodi čitatelja da nastavi dalje kako bi saznao što je to točno  mladu profesoricu navelo na ovu odluku. Razlozi te odluke povremeno se mogu iščitati iz njezine oluje misli i želja, ali i iz dnevničkih zapisa njezina prijatelja iz djetinjstva Ajdina te njezinih pisama prijateljicama Semihi i Behire. Ovo djelo pisano vrlo jednostavnim stilom karakteriziraju i prijelazi u različite vremenske periode, od onoga u doba Ataturka pa sve do sedamdesetih godina dvadesetoga stoljeća. Upravo je u opisu tih perioda moguće steći uvid u doživljaje i razmišljanja prve generacije republičkih Turaka. Čitanje njihovih doživljaja i razmišljanja pomoglo mi je osvijestiti kroz koliko je nagle promjene prolazilo tursko društvo i koliko su se prvenstveno žene morale izboriti za svoj glas u njemu. Ovo je djelo bogato opisima tih promjena u Turskoj, ali i u cijelome svijetu koji je zahvatio Drugi svjetski rat.

U liku profesorice Ajsel koja je legla umrijeti (ali na kraju od te pomisli ipak odustala) prepoznajem suvremenoga čovjeka koji nosi teret svoje prošlosti, a u sadašnjosti najmanje vremena odvaja za posvećenost sebi i svome užitku. Iako je ovo djelo prilično velikoga opsega, uslijed njegove prohodnosti i jednostavnoga stila, pročitala sam ga u manje od tjedan dana.